ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی چگونه است؟

در این مقاله در وبسایت شب جمعه به چگونگی تشخیص اینکه ترشحات رحم از علائم حاملگی است یا نشانه تخمک گذاری است، خواهیم پرداخت.

بسیاری از زنان قبل از دوره قاعدگی خود، به عنوان نشانه اولیه از بارداری، تغییرات ترشحات موکوسی خود را بررسی می کنند. مخاط موکوسی رحم یا ترشحات واژن در طول قاعدگی تغییر می کند.

گاهی اوقات، درست قبل از تخمک گذاری و قبل از قاعدگی، ترشحات موکوسی می تواند مانند سفیده تخم مرغ چسبناک باشد. اگر باردار هستید، ترشحات واژن قبل از تاریخ قاعدگی افزایش می یابد و ظاهر ژله مانند دارد.

در موارد دیگر در طی چرخه خود، ترشحات موکوسی ممکن است خشک یا آبکی باشد. در روزهایی که به تخمک گذاری نزدیک می شوید، ترشحات موکوسی لزج و شفاف یا سفید تر می شود. همچنین میزان ترشحات سفید و چسبناک واژن در طول بارداری افزایش می یابد. تا زمانی که ترشحات واژن ظاهری شبیه به شیری سفید و بدون بوی ناخوشایند است، نگران کننده نیست.

ترشحات موکوسی رحم چیست؟

ترشحات موکوسی، یک مایع چسبنده شفاف و سفید است که به مرطوب ماندن واژن، سالم و بدون عفونت ماندن آن کمک می کند. گردن رحم و واژن باعث تولید مخاطی موکوسی رحم یا واژن می شود که مقدار و غلظت آن در طول دوره قاعدگی تغییر می کند.

ترشحات واژن می تواند از یک مایع شفاف رقیق تا یک ترشح غلیظ سفید شیری در طول دوره قاعدگی متغیر باشد. معمولا، در دوره تخمک گذاری، ترشحات موکوسی در اواسط چرخه غلیظ تر است و شانس بیشتری برای باردار شدن پیدا می کنید.

افزایش ترشحات موکوسی دهانه رحم نیز با بارداری مرتبط است. پزشکان سرویس بهداشت ملی می گویند که در دوران بارداری کاملا طبیعی است که ترشحات موکوسی بیشتری مانند ترشحات سفید شیری داشته باشید.

این ترشحات کمک می کند تا رحم از عفونت سالم بماند. هر چه به سمت پایان بارداری پیش بروید، میزان ترشحات موکوسی افزایش می یابد.

علائم ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی

قبل از دوره قاعدگی، ترشحات موکوسی مانند یک مایع رقیق و چسبناک است که وقتی تخمک گذاری آغاز می شود، غلیظ تر می شود.

پزشکان سرویس بهداشت ملی می گویند که ترشحات دهانه رحم در روزهای قبل از قاعدگی احساس می شود و حالتی چسبناک و آبکی دارد. 1 تا 2 هفته قبل از دوره ی قاعدگی، ترشحات موکوسی ظاهر و احساس می شود و حالتی شبیه به سفیده تخم مرغ دارد.

همانطور که به دوره قاعدگی نزدیکتر می شوید، میزان ترشحات به تدریج کاهش می یابد و این باعث می شود ترشحات غلیظ تر به نظر بیایند.

با این حال، به یاد داشته باشید که نشانه های ترشحات موکوسی در زنان متفاوت است. بعضی از زنان در طی یک هفته قبل از دوره قاعدگی، ترشحات موکوس سفیدی دارند. سایر زنان 2 روز قبل از دوره خود دارای مخاطی خشک یا اندکی مرطوب هستند.

چگونه ترشحات موکوسی در طول چرخه تغییر می کند؟

دانستن اینکه چگونه ترشحات موکوسی در طی چرخه قاعدگی تغییر می کند می تواند کمک کند تا زمانی که شانس بارداری بیشتری دارید را متوجه شوید.

از آنجا که ویژگی های ترشحات واژن به طور قابل توجهی در طول تخمک گذاری تغییر می کند، این می تواند یکی از بهترین شاخص های افزایش باروری باشد.

دوره قاعدگی شما با اولین روز دوره قاعدگی شروع می شود. سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد. با این حال، یک چرخه طبیعی قاعدگی می تواند از 21 تا 35 روز متغیر باشد. تخمک گذاری در وسط چرخه رخ می دهد و می تواند 4 روز قبل یا بعد از اواسط چرخه رخ دهد.

تفاوت ترشحات موکوسی در روزهای تخمک گذاری با روزهای بارداری

ترشحات در روزهای تخمک گذاری غلیظ تر، سفید تر و کرمی تر هستند، اما در روزهای بارداری رقیق تر بوده و مقدار آن نیز افزایش پیدا میکند. یعنی دو هفته پس از قاعدگی که روزهای تخمک گذاری شما فرا می رسد، دو روز قبل از روز تخمک گذاری الی سه یا چهار روز بعد از تخمک گذاری شما ترشحات کرمی مانند و مایل به سفیده تخم مرغ خواهید داشت که در صورت بارداری مقدار ترشحات شما زیادتر شده و رقیق تر می شوند. حتی ممکن است نزدیک اولین دوره قاعدگی خود بیشتر مواقع ترشحات سفید واژن بسیار زیادی را مشاهده نمایید.

 

نشانه هایی که باید در زمان بارداری زیر نظر قرار گرفته شوند

ترشحات سفید واژن می تواند مسئله ای طبیعی یا مشکلی جدی در دوران بارداری باشد، باید برای چک کردن وضعیت در زمان ترشحات واژنی به موارد زیر توجه کنید:

وضعیت طبیعی ترشحات واژنی:
در دو سه ماهه اول بارداریتان ترشحات موکوسی سفید و چسبنده را تجربه خواهید کرد،این ترشحات شیری بوده و بوی کمی دارد، این حالت کاملا طبیعی است. اما ترشحات زرد یا قرمز در این دوران غیرطبیعی محسوب می شود. نکته ی مهم این است که اگر ترشحات بوی نامطبوع و عفونی نداشته باشد نشانه ی نگرانی نیست. این ترشحات لکوره نام دارند و تمام خانم های باردار آن را تجربه می کنند؛ لکوره بوی کمی داشته و قابل مشاهده نیز می باشد.

وضعیت غیر طبیعی ترشحات واژنی:
اگر متوجه ترشحات واژنی قرمز، زرد، قهوه ای یا سبز شده اید که دارای بوی نامطبوع بوده یا بویی ندارد سریعا با متخصص زنان و زایمان تان مشورت کنید. این ترشحات می تواند خارش آور و ناخوشایند باشد، این نوع از ترشحات واژنی می تواند به علت عفونت های مخمری یا باکتریایی خاصی باشد که به بخشی از بارداریتان تبدیل شده است، این نوع از عفونت ها باید هر چه سریع تر بررسی شده و درمان شوند.

ترشحات سفید کرمی غلیظ، ترشحات سفید شیری
ممکن است ترشحات سفید واژن گاهی حالت غلیظ و کرمی به خود بگیرد (ترشحات ژله مانند واژن) که شاید باعث ترس خانم ها شود. این ترشحات معمولا نشانه ی اولیه ی بارداری هستند؛ حتی ممکن است در دوران غیربارداری هم رخ دهد. این ترشحات اگربو نداشته باشند بی خطر هستند.

 

 

 

علت عقب افتادن پریود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *