سلام و درود به همراهان همیشگی شب جمعه ، امروز در ادامه قصد داریم به موضوع پارگی کاندوم و ایدز بپردازیم پس همانند همیشه با ما همراه باشید.

اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم؟

گاهی ممکن است شما در رابطه های خودتان با پارگی کاندوم مواجه شوید و این موضوع اغلب باعث اظطراب بین افراد می شود، وقتی که یک کاندوم در طول رابطه جنسی پاره شود. اگر تا کنون در این وضعیت، تعدادی از اقداماتی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انجام دهید، باید یک یا دو نفر از شما HIV مثبت باشند (یا یکی یا هر دو شما وضعیت خود را نمی دانید).

اگر کاندوم در هنگام رابطه جنسی پاره شد، بهتر است بلافاصله رابطه جنسی متوقف شود و به چند نکته حائز اهمیت دقت کنید. مهمترین چیز در این مرحله، اجتناب از تحقیر است. در عوض، وقت خود را صرف آرامش کنید، آنچه را که اتفاق افتاده، ارزیابی کنید و از خود بپرسید:

آیا کاندوم هنوز در آلت تناسلی مرد است یا در داخل واژن یاکه کاندوم ناپدید شده است؟
آیا شما فقط شروع به رابطه جنسی کرده اید یا نزدیک به نقطه انزال بودید؟
آیا پارگی پس از انزال اتفاق افتاد یا قبل آن؟

اگر شما مطمئنید که هیچ مایعی از بدن مرد خارج نشده ، پس با خیال راحت کاندوم قبلی را کار گذاشته و از کاندومی دیگر برای ادامه رابطه خود استفاده کنید فقط اینبار برای جلوگیری از پارگی کاندوم حتما به تاریخ انقضای کاندوم ( اگر قبلا آن را ندیده اید )  و چه بهتر از کاندوم های روان کننده مبتنی بر آب یا سیلیکون استفاده کنید

 

از سوی دیگر، اگر شما فکر می کنید که ممکن است مایعی از بدن مرد خارج شده بوده است، بهتر است که بعد از توقف رابطه ، مناطق تناسلی را به آرامی با صابون و آب شستشو دهید، اما دوش یا استفاده از یک ضد عفونی کننده توصیه نمی شود.

دوش گرفتن ، می تواند باکتری های محافظ را از بافت های مخاطی جدا کند و همچنین غشاهای ظریف را به طور فیزیکی مختل کند. ضدعفونی کننده ها همچنین می توانند سلول های مخاطی را آسیب برسانند و باعث پاسخ التهابی شوند که به جای مهار کردن بیماری HIV باعث ترویج آن می شود.

اگر انزال وجود داشت ، سعی کنید حداکثر اسپرم را از واژن و کاندوم که ممکن است وجود داشته باشد خارج و تمیز کنید . بانوان عزیز می توانند این کار را با سعی و فشار دادن عضلات واژن خود انجام دهند. اگر شما مشغول رابطه جنسی مقعدی بودید ، به سرویس بهداشتی رفته و به همان اندازه که می توانید اسپرم را از خارج کنید. سعی کنید از دستمال کاغذی برای این کار استفاده کنید تا اسپرم ها با بافت واژن شما در ارتباط نباشند و مشکلی به وجود نیاید.

اگر مایعات از بدن مرد خارج شد.

اگر از خروج مایع هاوی اسپرم از بدن مرد اطمینان دارید ، بلافاصله با همراهی همسرتان به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان بروید و با اشتراک گذاشتن موضوع و نوع بیماری (HIV) از راهنمایی دکتر و پرستاران برخوردار شوید.

آنها می توانند شما را راهنمایی کنند که آیا باید بعد از درمان پیشگیری از HIV (PEP)، یک دوره 28 روزه داروهای ضد رتروویروسی که ممکن است خطر ابتلا به HIV شما را کاهش دهد داشته باشید یا خیر ، یک تست HIV سریع برای ارزیابی اینکه آیا شما و یا شریک زندگی خود دارای بیماری ایدز هستید یا خیر تجویز می کنند. حتی اگر هر دو تست منفی بود، بهتر است  درمان را ادامه دهید چرا که ممکن است  شما در دوره پنجره ای هستید که طی آن تست های HIV ممکن است گاهی اوقات نتیجه منفی کاذب را ارائه دهند.

PEP باید در 24 ساعت اول بعد از رابطه و پارگی کاندوم صورت گیرد . با این حال شما می تواند در عرض 48 (و شاید 72) برای این کار اقدام کنید.

راهکار هایی برای ممانعت از پارگی کاندوم:

هرگز از یک کاندوم منفرد یا یکی که در دمای گرم یا سرد ذخیره شده (از قبیل در دستکش یا کیف پول خود) استفاده نکنید.
هرگز یک کاندوم دو بار استفاده نکنید – اصطکاک ناشی ازرابطه می تواند موجب پارگی کاندوم در روابط بعدی شود.
هرگز از روان کننده های مبتنی بر روغن مانند وازلین استفاده نکنید چرا که لاتکس بسیار حساس به این مواد است و بافت آن متلاشی خواهد شد.
هنگام  مقاربت، از روغن زیاد استفاده نکنید.
مطمئن شوید که شما از کاندوم به سایز مربوطبه خودتان استفاده می کنید. بیش از حد بزرگ نباشد (که می تواند کاندوم را ازپاره کند) یا خیلی کوچک (که می تواند مشکل ساز باشد).

 

یک نکته مهم

کاندوم تنها بخشی از یک استراتژی پیشگیری آگاهانه است که شامل کاهش چشم گیر خطرات ابتلا به ایدز می شود . علاوه بر کاندوم، در نظر گرفتن راهکار های دیگر پیشگری ابتلا به HIV (PrEP) امری مهم است . مثلا یک قرص روزانه ای است که می تواند خطر ابتلا به HIV خود را 72 درصد یا بیشتر کاهش دهد. هنگامی که با سایر ابزارهای پیشگیری استفاده می شود، خطر شما را می توان به سطوح تقریبا ناچیز کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *